Algemene voorwaarden
Artikel 1. TOEPASSELIJKHEID
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van Special Brand Company (“SBC”) en op alle overeenkomsten tot het verkopen en/of leveren van producten door SBC aan Koper.
2. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden gelden uitsluitend indien deze schriftelijk door SBC zijn bevestigd.
3. De toepasselijkheid van door Koper gehanteerde algemene voorwaarden wordt uitdrukkelijk uitgesloten.
Artikel 2. AANBOD EN AANVAARDING
1. Elk aanbod van SBC, in welke vorm dan ook, is vrijblijvend.
2. Tenzij anders vermeld, zijn alle in aanbiedingen en overeenkomsten genoemde prijzen in euro’s, exclusief BTW en exclusief eventuele (vervoers-)kosten.
3. Wijzigingen ten aanzien van door SBC aan Koper gedane aanbiedingen gelden uitsluitend indien SBC schriftelijk heeft bevestigd daarmee akkoord te gaan.
Artikel 3. PLAATS EN WIJZE VAN AFLEVERING
1. Aflevering geschiedt ‘Ex Works’ (Incoterms 2010), tenzij anders overeengekomen. Dit betekent onder meer dat SBC de producten aflevert door die in haar bedrijfspand of opslagruimte aan Koper ter beschikking te stellen. De producten zijn voor rekening en risico van Koper vanaf het moment dat zij het bedrijfspand of opslagruimte van SBC hebben verlaten voor vervoer.
2. SBC is gerechtigd om de producten in gedeelten af te leveren (deelleveranties),die afzonderlijk gefactureerd kunnen worden.
3. De met Koper overeengekomen leveringstermijn geldt niet als een fatale termijn. Bij niet tijdige aflevering moet SBC in gebreke worden gesteld om de overeenkomst alsnog na te komen. Bij overschrijding van deze nadere termijn is Koper uitsluitend gerechtigd de overeenkomst te ontbinden ten aanzien van de nog niet afgeleverde producten. SBC is niet aansprakelijk voor enige schade als gevolg van niet tijdige aflevering.
Artikel 4. CONTROLE BIJ AFLEVERING
1. Bij aflevering dient Koper direct te controleren of de geleverde producten en de verpakking aan de door partijen overeengekomen eigenschappen voldoen, te weten of (i) de juiste soort producten zijn geleverd; (ii) de geleverde producten uiterlijk aan de overeengekomen kwaliteitseisen voldoen; (iii) het aantal, de hoeveelheid en het gewicht van de geleverde producten beantwoordt aan hetgeen is overeengekomen; en (iv) de verpakking voldoet aan de daaraan te stellen eisen.
2. Indien de geleverde producten in aantal, hoeveelheid of gewicht minder dan 10% afwijken van hetgeen is overeengekomen, moet Koper de geleverde producten
accepteren, tegen evenredige vermindering of vermeerdering van de prijs.
3. Elke aanspraak van Koper wegens het niet voldoen van de producten en de verpakking aan de overeengekomen eigenschappen vervalt indien daarvan bij aflevering geen melding is gemaakt en dit, voor zover van toepassing, door Koper niet is vermeld op de vrachtbrief.
Artikel 5. BETALING
1. Tenzij op de factuur een andere termijn is aangegeven, dienen de door SBC gefactureerde bedragen binnen 14 dagen na de factuurdatum te zijn bijgeschreven op de rekening van SBC.
2. Bij gebreke van tijdige betaling door Koper heeft SBC recht op een boeterente van 1% per maand. Daarnaast heeft SBC recht op vergoeding van alle redelijke gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten die SBC in dat verband maakt.
3. Het recht van Koper om betaling van de door haar verschuldigde bedragen op te schorten of te verrekenen, wordt uitgesloten.
4. Indien onenigheid bestaat over de juiste omvang van hetgeen Koper aan SBC verschuldigd is, zal de administratie van SBC bepalend zijn, tenzij Koper schriftelijk tegenbewijs levert.
Artikel 6. EIGENDOMSVOORBEHOUD
1. Alle door SBC geleverde producten blijven tot het moment van volledige betaling van al hetgeen Koper uit hoofde van de met SBC gesloten
overeenkomsten verschuldigd is (met inbegrip van eventuele kosten, rente en schadevergoeding) eigendom van SBC.
2. Zolang het eigendom van de geleverde producten niet op Koper is overgegaan, is Koper jegens SBC aansprakelijk voor verlies of diefstal van die producten. Koper is daarnaast verplicht om de geleverde producten adequaat te verzekeren tegen verlies en schade.
3. Indien Koper tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen jegens SBC, of indien SBC goede gronden heeft te vrezen dat Koper tekort zal schieten in de nakoming van die verplichtingen, heeft SBC het recht zonder ingebrekestelling de geleverde producten terug te vorderen. Koper komt geen retentierecht op die producten toe.
4. Koper zal, zolang de eigendom van de geleverde producten nog niet op hem is overgegaan, de producten niet verpanden of een derde daarop enig ander recht
verlenen.
5. Koper verplicht zich op eerste verzoek van SBC alle medewerking te verlenen aan maatregelen die SBC wenst te treffen ter bescherming van haar eigendomsrecht met betrekking tot de geleverde producten.
6. Koper is verplicht SBC zo spoedig mogelijk op de hoogte te stellen indien derden enig recht willen vestigen of doen gelden op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde producten.
Artikel 7. OVERMACHT
1. Van overmacht aan de zijde van de SBC is sprake, indien SBC na het sluiten van de koopovereenkomst verhinderd wordt aan haar verplichtingen uit deze
overeenkomst of aan de voorbereiding daarvan te voldoen ten gevolge van oorlog, oorlogsgevaar, burgeroorlog, terrorisme, oproer, molest, brand, waterschade,
overstroming, werkstaking, bedrijfsbezetting, uitsluiting, in- en uitvoerbelemmeringen, overheidsmaatregelen, defecten aan machinerieën, storingen in de levering van
energie, alles zowel in het bedrijf van SBC als bij derden van wie SBC de benodigde materialen of grondstoffen geheel of gedeeltelijk moet betrekken, evenals bij opslag of gedurende transport, al dan niet in eigen beheer, en voorts door alle overige oorzaken, buiten de schuld of de risicosfeer van SBC ontstaan.
2. Indien door overmacht de levering meer dan twee weken vertraagd wordt, zijn zowel SBC als Koper bevoegd de overeenkomst als beëindigd te beschouwen. In dat geval bestaat geen verplichting tot schadevergoeding.
Artikel 8. DOORVERKOOP
1. Koper is niet bevoegd de producten door te verkopen en te leveren aan anderen dan klanten van kapsalons/schoonheidssalons.
2. Koper is verplicht bij doorverkoop aan klanten van kapsalons/schoonheidssalons mee te werken aan en zich aan te sluiten bij verkoop bevorderende maatregelen die SBC treft. Deze verkoop bevorderende maatregelen kunnen onder meer betrekking hebben op reclame, speciale aanbiedingen, handhaving van bepaalde consumentenprijzen en op een bepaalde “display" in verkoopruimten van Koper.
Artikel 9. MELDING GEBREKEN
1. Koper moet de geleverde producten binnen 48 uur op eigen kosten keuren op eventuele gebreken.
2. Binnen 24 uur nadat Koper van een gebrek kennis heeft genomen of daar redelijkerwijs kennis van had kunnen nemen, dient Koper dit schriftelijk aan SBC te
melden en in elk geval binnen 3 dagen na levering, bij gebreke waarvan elke aanspraak van Koper vervalt.
Artikel 10. ONTBINDING
1. SBC en Koper zijn gerechtigd de overeenkomst onmiddellijk te ontbinden in gevallen als bedoeld in artikel 7 van deze algemene voorwaarden en indien de andere partij surséance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt verklaard.
2. Wanneer koper deze overeenkomst op enig moment wenst te ontbinden, behoudt SBC zich het eerste recht voor om de producten van de merken terug te kopen. Koper is verplicht om op dit aanbod in te gaan, volgens onderstaande prijsopgaaf van SBC:
§ Korter dan 60 dagen na de datum van melding ingekocht – 100% van de factuurprijs
§ Tussen 60 en 180 dagen na de datum van melding ingekocht – 75% van de factuurprijs
§ Langer dan 180 dagen – 50% van de factuurprijs.
Dit is onderhevig mits de producten in uitstekende staat geretourneerd worden en ze opnieuw kunnen worden aangeboden ten verkoop aan derden. Met uitstekende staat wordt bedoeld; onbestickerd, onbeschadigd, ongeopend en ongebruikt.
Koper geeft schriftelijk de hoeveelheden per product van de merken aan en SBC zal koper hiervoor een prijsopgaaf op maat doen toekomen. SBC is verplicht om na akkoord op de prijsopgaaf de creditnota op te maken en naar koper te versturen. Koper stuurt na ontvangst van de creditnota de goederen naar SBC op waarna SBC binnen 14 dagen na ontvangst en controle van de goederen de creditnota dient te voldoen.
Artikel 11. AANSPRAKELIJKHEID
1. Op SBC rust een inspanningsverplichting om de overeenkomst met Koper na te komen. Indien SBC aan deze inspanningsverplichting voldoet is zij, onverminderd het bepaalde in artikel 3.3, ten aanzien van haar tekortkomingen aansprakelijk voor de door koper als gevolg daarvan geleden schade, mits deze aan SBC kan worden toegerekend. Elke aansprakelijkheid voor indirecte schade of gevolgschade, waaronder in elk geval begrepen schade door bedrijfsstagnatie, geleden verlies, gederfde winst of aansprakelijkheid jegens derden, wordt uitgesloten.
Artikel 12. TOEPASSELIJK RECHT
1. Alle aanbiedingen en overeenkomsten worden beheerst door Nederlandse recht, met uitsluiting van het Weens Koopverdrag.
Artikel 13. GESCHILLEN
1. Alle geschillen die tussen partijen mochten ontstaan, zullen worden beslecht door de rechtbank te Amsterdam.
Follow Us